Picturi rupestre reprezentând cai pătați într-o peșteră din Pech-Merle (foto: www.redorbit.com) |
În timpul ultimei ere glaciare, artiștii peșterilor realizau reprezentări realiste ale cailor pe care îi întâlneau contrar ipotezelor care sugerau că picturile rupestre de la Pech-Merle sunt mai degrabă rezultatul imaginației. Ipotezele au fost însă respinse ca urmare a dovezilor prezentate de studii ADN [1].
Un studiu publicat recent în jurnalul PNAS s-a axat pe cai datorită faptului că aceștia apar frecvent în picturile din peșteri. Faimoasa Peșteră Lascaux din regiunea Dordogne, sud-vestul Franței și Peștera Chauvet din sud-estul Franței prezintă numeroase scene în care se prezintă cai negri și maronii. Alte peșteri precum Pech Merle din sudul Franței conțin picturi în care caii sunt desenați cu pete.
Penru a rezolva problema culorii cailor care ar fi putut să servească drept model omului în acea perioadă, o echipă internațională de cercetători a analizat mostre ADN din oasele fosilizate a 31 cai preistorici. Mostrele folosite provin din mai multe situri din Siberia, Europa de est, Europa de vest și peninsula Iberică.
Rezultatele mostrelor ADN au arătat că șase dintre cai aveau o mutație genetică întâlnită la caii cu pielea punctată, sugrând faptul că artiștii antici desenau secvențe din realitate. Ca și culoare, culoarea maro a fost cea mai comună identificată în 18 din mostrele studiate.
Un cal pătat din zilele noastre (foto: Thomas Hackmann via popular-archaeology.com) |
Doar pentru că picturile lor își au rădăcinile în scene reale nu înseamnă că pictorii din ultima eră glaciară duceau lipsă de creativitate. Aceștia și-au dovedit măiestria utilizând tehnici precum cele de desen în cărbune care sunt utilizate și astăzi.
Surse:
[2] Melanie Pruvost, Rebecca Bellone, Norbert Benecke, Edson Sandoval-Castellanos, Michael Cieslak, Tatyana Kuznetsova, Arturo Morales-Muñiz, Terry O'Connor, Monika Reissmann, Michael Hofreiter, and Arne Ludwig. Genotypes of predomestic horses match phenotypes painted in Paleolithic works of cave art. PNAS, noiembrie 2011.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu